Teamconflicten oplossen

Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die wil leren hoe je teamconflicten kunt oplossen. Je krijgt praktische interventietechnieken aangereikt om interactiepatronen in teams bloot te leggen, bespreekbaar te maken en op te lossen.

Systemisch werken betekent: afstand nemen van de individuele eigenschappen van de teamleden en de blik richten op de onderlinge relaties. Hoe houden teamleden elkaar gevangen in patronen die de samenwerking in de weg zitten? En hoe kun je als begeleider helpen om die verlammende patronen om te buigen in constructieve samenwerking?

Korting
Als je de 6-daagse basisopleiding Mediation op de Werkvloer (module 1) bij The Lime Tree hebt gevolgd, krijg je 10% korting op deze specialisatie.

Bestemd voor
Iedereen die binnen werksituaties te maken heeft met groeps- en teamconflicten.

Doelstelling
Op basis van de verhalen die de teamleden je vertellen over het conflict probeer je  een ‘nieuw verhaal’ te construeren, waarmee het team wordt gemotiveerd om te werken aan verbetering van de samenwerking. Je leert een scala aan vraagtechnieken toe te passen waaronder de circulaire en oplossingsgerichte vraagtechniek.
De circulaire vraagtechniek – het stellen van vragen aan het ene teamlid over een ander teamlid in aanwezigheid van het hele team – is een effectieve manier om teampatronen op een ontschuldigende manier aan het licht te brengen en bespreekbaar te maken. De oplossingsgerichte vraagtechniek laat teams ervaren hoezeer zij zelf bij machte zijn om hun conflicten op te lossen.

Onderwerpen
Onderwerpen die in de training aan de orde komen zijn:

  • Formele en informele settings voor groepen: hoe regel je de vertrouwelijkheid in (grote) groepen, wie zitten er aan tafel en wie niet, hoe te handelen als teamleden niet mee willen doen, hoe om te gaan met deelconflicten binnen het team en wat te doen als de opdrachtgever een rapportage op schrift wil?
  • Kijken met de bril van de systeemdenker op: hoe wordt het individu beïnvloed door het systeem van betrekkingen waar men zich in beweegt en hoe beïnvloedt het individu het systeem? En hoe helpt breder kijken dan alleen naar de brandhaard van het conflict om tot oplossingen te komen?
  • Interventietechnieken: de circulaire vraagtechniek, ‘een nieuw verhaal construeren’, oplossingsgerichte interventietechnieken, de kunst van het omdraaien, de kracht van verbindende taal en meer.

Teamconflicten oplossen

Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die wil leren hoe je teamconflicten kunt oplossen. Je krijgt praktische interventietechnieken aangereikt om interactiepatronen in teams bloot te leggen, bespreekbaar te maken en op te lossen.

Systemisch werken betekent: afstand nemen van de individuele eigenschappen van de teamleden en de blik richten op de onderlinge relaties. Hoe houden teamleden elkaar gevangen in patronen die de samenwerking in de weg zitten? En hoe kun je als begeleider helpen om die verlammende patronen om te buigen in constructieve samenwerking?

Korting
Als je de 6-daagse basisopleiding Mediation op de Werkvloer (module 1) bij The Lime Tree hebt gevolgd, krijg je 10% korting op deze specialisatie.

Bestemd voor
Iedereen die binnen werksituaties te maken heeft met groeps- en teamconflicten.

Doelstelling
Op basis van de verhalen die de teamleden je vertellen over het conflict probeer je  een ‘nieuw verhaal’ te construeren, waarmee het team wordt gemotiveerd om te werken aan verbetering van de samenwerking. Je leert een scala aan vraagtechnieken toe te passen waaronder de circulaire en oplossingsgerichte vraagtechniek.
De circulaire vraagtechniek – het stellen van vragen aan het ene teamlid over een ander teamlid in aanwezigheid van het hele team – is een effectieve manier om teampatronen op een ontschuldigende manier aan het licht te brengen en bespreekbaar te maken. De oplossingsgerichte vraagtechniek laat teams ervaren hoezeer zij zelf bij machte zijn om hun conflicten op te lossen.

Onderwerpen
Onderwerpen die in de training aan de orde komen zijn:

  • Formele en informele settings voor groepen: hoe regel je de vertrouwelijkheid in (grote) groepen, wie zitten er aan tafel en wie niet, hoe te handelen als teamleden niet mee willen doen, hoe om te gaan met deelconflicten binnen het team en wat te doen als de opdrachtgever een rapportage op schrift wil?
  • Kijken met de bril van de systeemdenker op: hoe wordt het individu beïnvloed door het systeem van betrekkingen waar men zich in beweegt en hoe beïnvloedt het individu het systeem? En hoe helpt breder kijken dan alleen naar de brandhaard van het conflict om tot oplossingen te komen?
  • Interventietechnieken: de circulaire vraagtechniek, ‘een nieuw verhaal construeren’, oplossingsgerichte interventietechnieken, de kunst van het omdraaien, de kracht van verbindende taal en meer.
  • Data en locatie
  • Trainer(s)
  • Praktische informatie
  • Er zijn op dit moment geen data bekend voor Teamconflicten. Stuur een e-mail als je interesse hebt, dan houden we je op de hoogte.
  •   dr. Marijke Spanjersberg
      
      mr. Guusje van de Ven
      
  • Werkwijze
    Kennisoverdracht in plenaire sessies wordt afgewisseld met demonstraties, film en praktische oefeningen op basis van casuistiek van de trainers en van de deelnemers zelf. Op de laatste dag zijn trainingsacteurs aanwezig die een teamconflict ensceneren. De opdracht aan de deelnemers is om dit team weer op de rails te krijgen. De sfeer gedurende de hele opleiding is open en ongedwongen, gericht op leren en experimenteren.

    Materiaal
    U krijgt van The Lime Tree een cursusmap met daarin verzamelde literatuur. Daarnaast maken we in de opleiding gebruik van het boek Systeemdenken in de praktijk, Spanjersberg e.a., uitgeverij Stilinovi (inclusief demonstratie-dvd over het circulaire interview bij een team in conflict).
    U hoeft dit boek niet zelf te bestellen, u ontvangt het op de eerste trainingsdag.