Het is een beproefde methode voor situaties waarin:
- Een lastige praktijksituatie om reflectie vraagt, bv: “Is het collegiaal om slechte prestaties van collega’s op te vangen?” of “Wanneer mag je de coronaregels in de zorg voor een patiënt omzeilen?”
- Visievorming op fundamentele vraagstukken nodig is, bv: “Wanneer zijn wij klantvriendelijk?” of “Wat maakt gedwongen psychische zorg legitiem?”
Bestemd voor
Iedereen die binnen werksituaties te maken heeft met lastige vraagstukken die vragen om helder gezamenlijk denkwerk.
Doelstelling
Na deze tweedaagse ben je in staat om Socratische gesprekken in de praktijk te begeleiden. Je begeleidt tijdens de training zelfstandig (fasen van) een Socratisch gesprek en krijgt feedback op jouw wijze van vragenstellen en interveniëren. Je leert het Socratisch gesprek toe te passen op je eigen praktijk.
Onderwerpen
Onderwerpen die in de training aan de orde komen zijn:
- De rol van de Socratisch gespreksleider: welke interventies zet je in om de groep te laten denken, hoe te handelen als er een discussie dreigt in plaats van dialoog, welke spelregels van het Socratisch gesprek zijn er?
- De processtappen van het Socratisch gesprek: welke fasen kun je onderscheiden, en hoe begeleid je de groep van de ene naar de andere fase?
- De Socratische vaardigheden: wat vraagt een Socratisch gesprek van de deelnemers, hoe help je hen hun oordeel uit te stellen, aannames te onderzoeken, een mening te vormen op basis van ervaring in plaats van een denkbeeld, schoon luisteren, aansluiten op de ander in plaats van langs elkaar heen praten?
Het is een beproefde methode voor situaties waarin:
- Een lastige praktijksituatie om reflectie vraagt, bv: “Is het collegiaal om slechte prestaties van collega’s op te vangen?” of “Wanneer mag je de coronaregels in de zorg voor een patiënt omzeilen?”
- Visievorming op fundamentele vraagstukken nodig is, bv: “Wanneer zijn wij klantvriendelijk?” of “Wat maakt gedwongen psychische zorg legitiem?”
Bestemd voor
Iedereen die binnen werksituaties te maken heeft met lastige vraagstukken die vragen om helder gezamenlijk denkwerk.
Doelstelling
Na deze tweedaagse ben je in staat om Socratische gesprekken in de praktijk te begeleiden. Je begeleidt tijdens de training zelfstandig (fasen van) een Socratisch gesprek en krijgt feedback op jouw wijze van vragenstellen en interveniëren. Je leert het Socratisch gesprek toe te passen op je eigen praktijk.
Onderwerpen
Onderwerpen die in de training aan de orde komen zijn:
- De rol van de Socratisch gespreksleider: welke interventies zet je in om de groep te laten denken, hoe te handelen als er een discussie dreigt in plaats van dialoog, welke spelregels van het Socratisch gesprek zijn er?
- De processtappen van het Socratisch gesprek: welke fasen kun je onderscheiden, en hoe begeleid je de groep van de ene naar de andere fase?
- De Socratische vaardigheden: wat vraagt een Socratisch gesprek van de deelnemers, hoe help je hen hun oordeel uit te stellen, aannames te onderzoeken, een mening te vormen op basis van ervaring in plaats van een denkbeeld, schoon luisteren, aansluiten op de ander in plaats van langs elkaar heen praten?
- Locatie & data
- Trainer(s)
- Praktische informatie
Periode Locatie 22-5-2024 - 29-5-2024 The Lime Tree (Bilthoven) Trainer(s) Ariane van Heijningen Direct inschrijven Dag Datum Tijd Woensdag 22-05-2024 09:30 - 16:30 uur Woensdag 29-05-2024 09:30 - 16:30 uur -
Ariane van Heijningen
Werkwijze
De tweedaagse is vooral interactief, waarbij meerdere Socratische gesprekken gevoerd worden. Oefenen, oefenen, oefenen is het devies. De sfeer is open en ongedwongen, gericht op leren en experimenteren.Materiaal
Je krijgt van The Lime Tree een cursusmap met daarin verzamelde literatuur. Daarnaast maken we in de training gebruik van het boek Socratisch gesprek voor beginners van Marlou van Paridon. U hoeft het boek niet zelf te bestellen, u ontvangt het tijdens de eerste dag van de training.